Безплатна доставка над 100лв.

Гаранция на всеки продукт

До 100 нощи тест период

+ 359 895 510 055

3 научни факти за съня, които може би не знаеш

3 мин. за прочитане

Не само ти, но и учени и изследващи съня се съгласяват, че той е жизнено важен за съществуването ни. Но това, което не знаем е защо изобщо се случва.

Приготви се за малък шок: от еволюционна гледна точка, сънят не прави особено много смисъл. Той отнема 1/3 от живота на човек в правене на практически нищо за около 8 часа, като през цялото това време, отново-еволюционно, е излагал хората на опасност от нападение от животни и ограничаване на времето за лов.

Друга теория е, че сънят е процес на организация на паметта: засилва считаните за важни моменти, докато изтрива други, които не са. Тъй като тази “подредба” е трудна, докато сме будни и мислим активно за нещо, на помощ влиза почивката. Има доста подкрепящи аргументи на тази теория от учени, но конкретните механизми за това как се случва не са ясни.

И докато “защо спим” е въпрос с различни отговори, ясно е, че почивка от поне 7 часа е задължителна. Даваме ти 3 интересни и научни факти за съня.

1. Не можеш да научиш мозъка и тялото си да спиш по-малко

Не и без да бъде за сметка на здравето ти. Всички институции са единодушни в това отношение - възрастни между 18 и 64 години имат нужда от 7 до 9 часа сън. Тези над 65 г. се справят и със 7 до 8 часа, а децата могат да стигнат и до 17 часа, като оптималното е около 10-12.

Имай предвид, че дори да спиш 12 часа, ако ти липсва дълбок сън, или той е накъсан, тогава няма да усещаш, че си спал изобщо. Независимо дали се опитваш консистентно да спиш по 5-6 часа, това ще се отрази на концентрацията и енергията ти през деня.

 

2. Мозъкът ти може да е също толкова активен докато спиш, колкото и когато си буден.

На графиката виждаш хипнограма, която обяснява цикъла на сън. Ако досега си мислил, че мозъкът ти едва ли не изключва докато спиш, не е точно така. Сънят е много активен период. Стартира с REM (rapid eye movement) - най-активната фаза, в която още не си фактически заспал, но е периодът, в който имаш сънища. Следващите две фази са много леки и ако това е единственият сън за нощта, който си набавяш, няма да се чувстваш отпочинал. Фази три и четири са дълбокият сън, който ще възстанови тялото ти и ще ти даде енергия за следващия ден.


3. Не можеш да наваксаш изцяло със съня през уикендите

Доста хора спят по-малко през седмицата - често заради работен график и ангажименти, и се опитват да наваксат през уикенда. Защо това не е работеща стратегия? Мозъкът се подчинява на навици и рутина, като оптималната е 7 часа сън 7 нощи седмично.

Проучвания в университет Пенстейт сочат, че наваксването на съня през уикендите (често с късно лягане и ставане по обяд), допринася за дефиците, причинени от недоспиване през работната седмица, валидирано от резултати от тестове за фокус, концентрация и физическа енергия.

Така че ако виждаш себе си в наваксващите със съня през уикендите, решението не е повече сън в тези два дни, а оправяне на проблема чрез консистентен режим и едни и същи часове за заспиване и събуждане.

Полезен съвет

Разглеждайки фазите на сън по-горе, ще забележиш няколко будни прозореца. Най-често не си спомняме тези събуждания и те са кратки, но ако усещаш дискомфорт, неудобство и често въртене, съвсем възможно е да нарушиш качествения сън.

Често решението е в матрак от мемори пяна. Материалът е изобретение на НАСА, създадено след възложената им задача да осигурят решение за безопасност на пилотите и пасажерите. Днес мемори пяна откриваме в редица индустрии и както можеш да се досетиш и в тази на матраците. Тъй като тялото ти приляга с индивидуалните си извивки към матрака, заспиваш доста по-бързо и не се въртиш по време на сън. Всички матраци с мемори пяна можеш да откриеш тук.

Оставете коментар

Коментарът ще бъде прегледан преди публикуване.

Здравей,
с какво мога да помогна?